til top
  • En byggmesters drømmegarasje
  • En byggmesters drømmegarasje
  • En byggmesters drømmegarasje
  • En byggmesters drømmegarasje

En byggmesters drømmegarasje

En av våre egne byggmestere, Svein-Erik Knutsen fra Profil Trebygg AS, bygde sin egne drømmegarasje i sin enebolig på Åros i Buskerud. Garasjen er en integrert del av boligen og har plass til så mye som fire biler. Han kan gå tørrskodd til og fra garasjen, og bruker den til mer enn oppbevaring. En slik garasje krever noen ekstra hensyn, men blir stadig mer vanlig. 

Foto: Ragnar Hartvig

Aktuelt / 20.02.2020

Garasjen er stor, men når alt er inne er den ikke større enn nødvendig, sier Svein-Erik Knutsen om de 125 kvadratmeterne i underetasjen av hans enebolig på Åros i Buskerud. Når Knutsen sier alt mener han, foruten sine egne to biler – en Toyota han bruker til jobben som byggmester i eget firma, Profil Trebygg AS, og en Maserati SUV til privatkjøring; bilen til sin eldste sønn, bilen til kjæresten, en motorisert gressklipper, av og til en båt, to terrengsykler, en jobbavdeling med verktøy, vaskerom og et kjøleskap, nødvendig verktøy til vedlikehold av hus og hage, og diverse oppbevaring. I tillegg er det blitt plass til en komfortabel sitteplass med utsikt over Oslofjorden.

 

 

List Image
Bilentusiast

– Jeg er genuint opptatt av bil, sier Svein-Erik Knutsen og poserer med sin Maserati Levante SUV.

 

Praktisk soneinndeling
Garasjen har fliser over vannbåren varme i gulvet og veggene er malt i en hyggelig beige nyanse og dekorert med bilder. Belysningen er god, men holdt på den varme siden.

Huset er planlagt slik at alle praktiske funksjoner er lagt til underetasjen, mens alle oppholdsrom er lagt til overetasjen. Det er enkelt å bevege seg mellom sonene, og man kommer inn i garasjen både fra huset og utsiden.

– Du skal bruke det beste arealet i huset til oppholdsrom, også skal garasjen være der du har dårligst oppholdsareal, det gir mest mening. Parkering skal ligge på den delen av tomta der du har minst sol. Slike grep er vesentlig for helheten når du bygger hus, sier Svein Erik Knutsen.

Han burde vite det, han har bygget sin del av hus og garasjer på Østlandet, og sitter med omfattende erfaring om hva som fungerer og ikke – samt om hva folk vil ha for tiden.

– Mange av boligene vi bygger i dag har integrert garasje. Det er ingen tvil om at det handler om tomteutnyttelse, men også et ønske fra folk om å kunne gå tørrskodd til garasjen. Det er et sted hvor vi oppbevarer flere av husets ting og funksjoner i dag. Også ønsker vi en bil som er tørr og varm om vinteren, sånn at vi slipper skraping, kaldstart og kupévarmer, sier Knutsen.

To porter og en dør

Garasjen har to porter og en egen utgangsdør. 

List Image

Utfordringene
Å bygge integrerte garasjer er både praktisk og populært, men ikke så enkelt som man kanskje skulle tro.

– Den største utfordringen med garasjer inn i boligen er at de blir varme.

Integrerte garasjer er mye tettere enn frittstående garasjer og de får varme fra huset. Dette må vi ta hensyn til fordi det påvirker luftfuktigheten, temperatur og vannavrenningen i garasjen. Hvis klima i garasjen ikke er godt får du rust på bilene og annet utstyr. Det vil også påvirke huset negativt, sier Knutsen.

I egen garasje har han installert separat balansert ventilasjonsanlegg og han har vannbåren varme i gulvet. På den måten tørker det som blir med inn av vann og snø på bilene nedenfra og opp, mens god sirkulasjon får fuktigheten ut.

– Man må også ha en kuldebro ved porten, der varmt og kaldt treffes. Utenfor er det ti minusgrader og gulvet går forbi porten. Har du ikke kuldestopper vil kulda gå inn i gulvet på innsiden. Det gir varmetap og risiko for is.

Når det gjelder vannavrenning er ting litt mer komplisert.

Gulvvarme og ventilasjon skal håndtere søl fra bilene, har du mer vann enn som så, bør du vurdere sluk. Men sluk i garasje krever også at du installerer en oljeutskiller, som renser spillvannet. Det er en ekstra kostnad å installere og den må tømmes fire ganger i året, så mange velger bort sluk av den grunn. Dreneringssluk ved garasjeport, gjerne både på utsiden og innsiden, kan være smart.

– Skal du vaske bilen inne må du også sørge for at lufteanlegget ditt er dimensjonert for å håndtere damp, ellers får du et problem, sier Knutsen.

Selv har han tatt alle hensyn og har en garasje som oppfyller alle hans behov. Den tar opp en tredel av arealet i huset, men har eget lufteanlegg, egen sluk og egen strømkrets. Det er kostbare valg, som man likevel har igjen for i lengden.

– Å ha garasjen som del av boligen er veldig fint. Man må bare ta forhåndsreglene og legge til rette for godt innemiljø, sier Knutsen.

List Image
«Jobbe-hjørnet»

I «jobbe-hjørnet» er vaskerom for arbeidstøy, kjøleskap og praktisk kjøkkenbenk. Her oppbevares også mye verktøy. Taket har tre lag gips, både for ekstra isolasjon og for å beskytte boligen over mot lyd fra garasjen.

Ting å tenke på
Skal du ha garasjen som en del av huset, er det noen ekstra hensyn å ta:


• Ventilasjonsanlegg: En integrert garasje blir varmere enn en frittstående, selv om den er isolert, ettersom varmen fra huset påvirker temperaturen i garasjen. Det krever god ventilasjon. Lufteluker er bedre enn ingenting, men som regel ikke godt nok.


• Gulvvarme: Ikke nødvendig, men en god idé, så vannsøl fra bil og sykler tørker raskt.


• Vannavrenning: Sluk i garasjeanlegg er lurt, men krever at du installerer oljeutskiller.


• Dreneringsrist: Er du usikker på om det er nok fall bort fra garasjen, er en dreneringsrist utenfor (og gjerne innenfor) porten smart.


• Elektrisitet: Mange vil ha eget strømskap til garasjen fordi her skjer det mye. Dette gjelder særlig om du har el-bil.


• Belysning: Godt lys er viktig i garasjen, uansett hva du bruker den til. Tenk på belysning mellom portene dersom du har stor garasje.


• Sikkerhet: Hvis noen kommer seg inn i garasjen din kan også de gå tørrskodd inn i ditt hjem, så sørg for sikre porter og gode låser på dørene, samt et alarmsystem.